מגבלות פיסיות ואחרות בהתנהלות מול מרפאת השיניים בגיל הזהב

כולנו יודעים כי טיפולי שיניים עשויים להיות מורכבים בכל הגילאים. עבור ילדים, עבור מבוגרים, ועל אחת כמה וכמה עבור גיל הזהב. במאמר הבא נסקור את הקשיים אשר עשויים לעלות עבור קשישים בהתנהלות הפיזית מול מרפאת השיניים, ונציע פתרונות והקלות לקשיים שעשויים להתעורר.

בעיית ניידות 

אחד הקשיים העיקריים עבור מטופלים בגיל הזהב בנושא רפואת שיניים הוא בעיית ניידות. לא תמיד מרפאת השיניים ממוקמת קרוב לבית, ועבור חלק מהקשישים זה בהחלט יכול להוות קושי. אלו שמתקשים להתנייד בתחבורה ציבורית או מונית, עשויים למצא עצמם מוגבלים ומנסים למצוא פיתרון לבעיית הניידות.

מה שניתן לעשות במקרה כזה הוא קודם כל לתאם טיפול או כל ביקור במרפאת השיניים בהתראה מספיק ארוכה, שתאפשר למצוא פיתרון לקושי הזה. ברגע שאחד מבני המשפחה או הקרובים המסייעים לקשיש, יודע מספיק זמן מראש שעל הקשיש להגיע למרפאת השיניים, זה בהחלט יכול להיכנס ללו"ז ולפתור את בעיית הניידות.

מספיק זמן מראש פירושו לפחות שבוע, ולעיתים עדיף אפילו יותר. חשוב לקחת בחשבון את המשך שלוקח להתארגן ולהגיע למרפאת השיניים, בכדי לנוע ברוגע, בלי לחץ, למרפאת השיניים, על מנת לקבל טיפול.

 

צורך במלווה

קושי נוסף שעשוי לעלות כשמדובר בהתנהלות של גיל הזהב בנוגע לטיפולי שיניים הוא הצורך במלווה. במקרה זה אין זה משנה אם מרפאת השיניים קרובה לביתו של הקשיש או לא, ברוב המקרים אם הקשיש צריך לעבור טיפול שיניים רפואי, הוא יזדקק למלווה שיסייע ויתמוך מכל מיני בחינות, וזהו בהחלט קושי.

גם את הקושי הזה ניתן לפתור באמצעות תכנון מראש. חשוב לנסות לתאם ביקורים וטיפולים במועד לא קרוב מדי לזמן הנוכחי, כדי לאפשר לבני המשפחה ולקרובים של הקשיש להתארגן בהתאם ולתאם מלווה לטיפול. התקשורת בין בני המשפחה והקרובים של הקשיש חשובה במקרה זה, על מנת לוודא שלא נפל דבר בין הכיסאות, וכי הנושא מטופל.

קושי בתקשורת מול הרופאים בהבנת המסרים הרפואיים

לעיתים אנו נתקלים במקרים בהם קשישים עשויים להגיע בגפם לטיפול שיניים, ולא תמיד מבינים את הנאמר להם מבחינת המצב הרפואי. זה עשוי לקרות בשל קשיי שפה, או בשל תשישות ועייפות של הקשיש, לאחר טיפול שיניים, כאשר מסבירים לו את המהלכים הבאים.

גם כאן אנו ממליצים שמלווה יהיה נוכח, ואפילו ירשום את המסרים הרפואיים ואת התוכנית הרפואית שיש לבצע מבחינת טיפולי שיניים, על מנת שהכל יהיה ברור, שקוף, וידוע לכל מי שצריך לדעת.

תשישות ועייפות

התשישות והעייפות עשויות לצמצם ולהגביל את משך הפעילות ואת היכולת של המטופל הקשיש להתמודד עם התהליך, אשר נוגע להגעה למרפאה, לטיפול עצמו, למשך הטיפול. ישנם טיפולים קצרים יותר וישנם טיפולים ארוכים יותר אשר לא ניתן לחלק לשני מפגשים והכרחי שיקרו במפגש אחד.

במקרה הזה, אנו בעיקר ממליצים על הכנה נפשית של המטופל, ובהחלט עוזר לוודא כי ביום הטיפול אין לקשיש פעילויות נוספות לפני הטיפול או אחרי, שעשויות להגביר את התשישות או העייפות. לדוגמא אם מטופל קשיש עובר בבוקר צילום רנטגן לדוגמא, או פיזיותרפיה, ולאחר מכן אמור להגיע לטיפול שיניים שאורך כ-45 דקות, יש סיכוי כי יהיה לו קשה להחזיק מעמד בטיפול לאורך זמן.

בתהליך שיבוץ הטיפולים ביומן הקשיש, יש לוודא שלא נקבעות פעילויות נוספות ביום הטיפול, ואם אפשר לא לתאם גם יום לפני ויום אחרי, במיוחד אם מדובר בטיפול ארוך, זה בהחלט יסייע לקשיש לצמצם את מידת העייפות והתשישות.

אחראי מטעם המשפחה

אנחנו ממליצים שיהיה מישהו מבני המשפחה שממונה על הנושא של תיאומים בכל הנוגע לטיפולי שיניים. אין זה אומר שהאחראי תמיד מלווה בפועל לדוגמא, אלא אחראי לוודא שיש מלווה, ושהטיפולים מסונכרנים עם שאר הפעילויות שיש לסנכרן ביניהן.

העיקר שנהיה בריאים!

Translate »